BioGaia® Osfortis® vinnare av NutraIngredients Awards 2022

Vi är stolta över att vår probiotika för benhälsa, Osfortis, har tilldelats NutraIngredients Awards 2022 i kategorin "Innovations in Women's Health Award".

Postmenopausala kvinnor löper hög risk att utveckla osteoporos eftersom minskade östrogennivåer under klimakteriet är direkt kopplat till minskad benmassa. Många kvinnor söker därför förebyggande lösningar. BioGaia Osfortis innehåller den patenterade probiotiska stammen L. reuteri ATCC PTA 6475, i kombination med vitamin D, som bidrar till att bibehålla normal benstomme.

Sedan 2016 uppmärksammar NutraIngredients Awards ingredienser, produkter och innovationer som ligger i framkant inom nutrition och kosttillskott.

I år introducerades en ny kategori – ”Innovations in Women’s Health Award” som uppmärksammar innovativa ingredienser eller produkter som främjar kvinnors hälsa.

Juryn, bestående av ledande branschexperter, leddes av Ewa Hudson, Director of Insights på Lumina Intelligence. Motiveringen löd:

"BioGaia Osfortis är en probiotisk produkt som hjälper postmenopausala kvinnor att hålla sig friska och aktiva längre, och vi är imponerade av styrkan i de kliniska resultaten som visar hur L. reuteri kan bidra till att minska benförlust".

–       Osteopeni är en dold sjukdom som orsakar många frakturer hos våra äldre. Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda en helt naturlig probiotisk produkt utan biverkningar, som visat minskad benförlust hos äldre kvinnor, vilket framgår av den kliniska studien utförd av huvudprövare professor Mattias Lorentzon, säger Isabelle Ducellier, vd och koncernchef för BioGaia.

Läs mer om: BioGaia Osfortis (länk)

Läs mer om: NutraIngredients Awards 2022 (länk)

Läs mer om: Klinisk studie av Professor M. Lorentzon (länk)

För mer information:

Isabelle Ducellier, vd och koncernchef