BioGaia tecknar distributionsavtal för Indien

BioGaia har tecknat ett icke-exklusivt avtal med Pharma Base SA, vilket ger företaget rättigheterna att sälja BioGaias ProTectis droppar i Indien. Pharma Base kommer att samarbeta med en lokal distributör för marknadsföring och försäljning av dropparna under BioGaias eget varumärke. Registreringen av produkten kommer att påbörjas 2014 och lanseringen är planerad till början av 2015.

Pharma Base SA är ett schweiziskt hälsoföretag grundat 1996. Förutom huvudkontoret i Schweiz har bolaget anläggningar för forskning, utveckling och tillverkning i Indien samt ett försäljningskontor i New York. Pharma Base arbetar med naturligt förekommande substanser, varav glukosamin är företagets viktigaste ingrediens.

Marknadsföringen av BioGaias droppar kommer att koncentreras till Mumbai-regionen och i staten Maharashtra.

- Indien erbjuder en enorm affärsmöjlighet med en stor potential för BioGaias droppar säger Harish Parekh, styrelseordförande och vd, Pharma Base Group.

BioGaia ProTectis droppar innehåller BioGaias patententerade och väldokumenterade probiotiska stam Lactobacillus reuteri Protectis. I dag säljs dropparna i omkring 60 länder.

- Vi har under en längre tid försökt hitta en lämplig väg till den stora indiska marknaden. Genom avtalet med Pharma Base har vi tillgång till en partner med gedigen erfarenhet av den indiska marknaden och med ett ”proven track record”, säger Peter Rothschild, vd BioGaia.

2014-05-07 Årsstämma i BioGaia AB
2014-05-06 BioGaia AB: Delårsredogörelse 1 januari-31 mars 2014
2014-04-07 Kallelse till årsstämma i BioGaia AB

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 17 juni 2014 kl 09.00.