BioGaia tecknar exklusivt avtal för munhälso-produkterna i Mexiko

BioGaia har i dag tecknat ett exklusivt avtal med Silanes för rätten att sälja BioGaias sugtabletter för munhälsa i Mexiko. Lanseringen är planerad att ske under 2015.

Silanes är ett av de ledande läkemedelsföretagen i Mexiko med mer än 70 års erfarenhet och global närvaro. Bolaget fokuserar på receptbelagda läkemedel för kroniska sjukdomar såsom diabetes och metabola syndromet. Silanes ingår i Silanes Grupo, vars verksamhet är centrerad kring två grundstrategier – innovation och globalisering.

Diabetiker har återkommande och allvarliga munhälsoproblem och är därför en viktig målgrupp för BioGaias munhälsoprodukter. Silanes kommer att marknadsföra sugtabletterna under sitt varumärke för diabetesprodukter, ProBucal-D. Produkten innehåller den patenterade och väldokumenterade probiotiska stammen Lactobacillus reuteri Prodentis. I dag säljs sugtabletterna i fler än 20 länder.

Uppskattningsvis lider fler än 6,4 miljoner mexikaner, nästan en sjättedel av den vuxna befolkningen, av diabetes enligt en undersökning genomförd av det mexikanska hälsoministeriet 2012.

”Silanes uppdrag är att föra ut ny kunskap till diabetesläkare i Mexiko. BioGaias munhälsoprodukter har imponerande klinisk dokumentation och kommer att stärka Silanes produktportfölj inom behandling och förebyggande vård av diabetes och närliggande tillstånd, säger Javier Luna, chef, Silanes Nutrition Health.

”Mexiko är det land i världen med det sjätte högsta antalet diabetiker och diabetes kopplas ofta till munhälsosjukdomar. Med en stark lokal parter hoppas vi på en lyckosam lansering av BioGaias munhälsoprodukter i Mexiko”, säger Peter Rothschild, vd, BioGaia.

2015-03-09 BioGaias probiotika för munhälsa effektiv för patienter med tandimplantat
2015-02-23 BioGaias dotterbolag Infant Bacterial Therapeutics får klassificering som särläkemedel i Europa
2015-02-12 BioGaia AB – Bokslutskommuniké 2014

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 23 mars 2015 kl 13.00.