BioGaia tecknar exklusivt avtal i Egypten

BioGaia har tecknat ett avtal med Minapharm Pharmaceuticals för de exklusiva rättigheterna att sälja BioGaia Protectis droppar i Egypten. Probiotikan kommer säljas under BioGaias varumärke. Lansering planeras till Q4 2021.

Minapharm är ett ledande läkemedelsföretag i Egypten och Mellanöstern och det främsta biofarmaceutiska företaget i regionen. Minapharm utvecklar, tillverkar och kommersialiserar läkemedel, allt från små molekyler till komplexa genetiskt modifierade proteiner, samt utvecklar och licensierar avancerad teknik inom proteiner och cell- och genterapi till globala läkemedelsaktörer. Företaget har sitt huvudkontor i Kairo och marknadsför över 100 produkter. De drygt 1 400 anställda är organiserade i en affärsmodell med internationella och regionala dotterbolag.

”Detta avtal sammanfaller med Minapharms expansion mot kosttillskott. BioGaia är världsledande inom probiotika och därmed en perfekt samarbetspartner för vår breda portfölj inom gastroenterologi i en region med stor efterfrågan,” säger Dr. Wafik Bardissi, styrelseordförande och vd för Minapharm Pharmaceuticals.

”Jag är mycket glad över att kunna utöka vår närvaro i Afrika genom att samarbeta med en regional och professionell partner i Egypten, säger Isabelle Ducellier, vd och koncernchef för BioGaia.

2021-04-07    Kallelse till årsstämma i BioGaia AB (publ)
2021-03-31    BioGaia publicerar årsredovisning för 2020
2021-03-17    BioGaia Invest (BGI) – ett nytt dotterbolag som fokuserar på innovativa investeringar för att främja BioGaias tillväxt