BioGaias grundare och styrelseordförande Peter Rothschild är nominerad till årets ”SvD Affärsbragd”, Sveriges finaste pris för entreprenörer

SvD Affärsbragd delas årligen ut till en person eller grupp personer som gjort en utomordentligt förtjänstfull prestation inom det svenska affärslivet. Sedan lanseringen av SvD Affärsbragd 2014 har SvD, tillsammans med investmentbanken Carnegie, delat ut priset till entreprenörer som Daniel Ek och Martin Lorentzon (Spotify), Barbara Bergström (Internationella Engelska skolan) och Sebastian Siemiatkowski (Klarna).

Juryn säger att de med tävlingen vill fokusera på att ”bakom varje företag, varje bra idé, varje framgångsrik produkt finns kött och blod och en spännande historia att berätta”. Detta, liksom att inspirera andra, genomsyrar tävlingen.

”Det är ett styrkebesked att bli nominerad till Svenska Dagbladets utmärkelse för entreprenörer. Jan Annwall och jag grundade BioGaia för över 30 år tack vare vår nyfikenhet och problemlösningsförmåga. Det började med att vi som dåvarande importörer ville förlänga hållbarheten för ekologiska grönsaker och exklusiv yoghurt. Vi undersökte olika bakteriestammar och upptäckte snabbt att bakteriestammar av L. reuteri hade ett större användningsområde än att enbart bevara grönsaker. Idag säljer BioGaia probiotika som kosttillskott med dokumenterade hälsofördelar för människor. Vår mest sålda produkt är våra magdroppar mot spädbarnskolik som vi säljer under eget varumärke i fler än 100 länder men i Sverige under varumärket Semper. BioGaia passerade för första gången över en miljard svenska kronor i omsättning år 2022, men resan hit har kantats av många utmaningar”, säger Peter Rothschild.

Att våga vara banbrytande, satsa på forskning och utveckla nya produkter har varit en ledstjärna för BioGaia sedan starten och har hjälpt BioGaia att bli världsledande inom probiotika. Idag finns BioGaias produkter i mer än 100 länder över hela världen.

För att vinna SvD Affärsbragd ska en person eller en grupp personer ha utfört en prestation utöver det vanliga, haft modet att utmana etablerade aktörer eller monopol och med sitt entreprenörskap skapat nya affärsmöjligheter. Prestationen ska ha utmärkt sig inom områdena företagsbyggande/entreprenörskap och den nominerade personen/gruppen ska ha gjort en avgörande insats för att göra den möjlig. Se samtliga kriterier längre ned.

En nomineringskommitté gör ett urval och kvalitetssäkrar kandidater som allmänheten och juryn har att välja på. Fram till den 12 maj, kan vem som helst genom en omröstning på svd.se påverka vilka av de nominerande som går till final, varefter en jury utser den slutgiltiga vinnaren. Vinnaren presenteras den 23 maj i samband med Ung Företagsamhets stora mässa i Stockholm.

På fotot nedan ser ni Peter Rothschild bredvid Karin Bodin, vd för Polarbröd, och utöver dem de 8 ytterligare entreprenörerna/grupp personer som är nominerade till SvD Affärsbragd 2023.

Rösta på Peter och BioGaia här: https://www.svd.se/a/nQBAAo/biogaia.

De fem som har fått flest röster när omröstningen är avslutad går vidare till en jury som utser vinnaren.

Mer om priset 2023:

När nomineringskommittén för SvD Affärsbragd presenterar de tio tävlande företagen och företagsledarna för 2023 är resiliens en röd tråd. Det är bolag som trots, och ibland tack vare, utmanade tider utvecklat sina affärsidéer och förmått ställa om när det behövts. Och kanske är det den viktigaste förmågan just nu – att inte bli stillastående utan hitta kraften i rörelsen framåt.

Se alla nominerade här: SvD Affärsbragd 2023 – rösta här | SvD