Nu finns BioGaia Protectis med D-vitamin på Apoteket AB, Apotek Hjärtat och Apotea

Tillsammans med Medhouse AB expanderar BioGaia sin verksamhet i Sverige genom att nu lansera BioGaia Protectis med D-vitamin på utvalda apotekskedjor runtom i landet. Tuggtabletterna, som innehåller den patenterade mjölksyrabakterien Lactobacillus reuteri Protectis och D-vitamin, ingår i sortimenten hos Apoteket AB, Apotek Hjärtat och Apotea.

Genom Semper är BioGaias produkter för barnhälsa, såsom Semper Magdroppar och Semper D-vitamindroppar, väl etablerade i Sverige sedan många år. Med den nya lanseringen av Protectis-serien stärker BioGaia sitt varumärke ytterligare på den svenska marknaden.

”Jag är mycket glad att vi nu lanserar nya produkter tillsammans med Medhouse och ser fram emot att bygga varumärket BioGaia även på vår hemmamarknad. D-vitaminbrist är vanligt här, särskilt under vinterhalvåret, och därför känns det logiskt att introducera produkter som innehåller en kombination av L. reuteri Protectis och D-vitamin”, säger Axel Sjöblad, vd BioGaia.

BioGaia Protectis med D-vitamin
BioGaia Protectis med tillsatt D-vitamin finns i två olika doser, D3 och D3+. D3 innehåller 10 mikrogram D-vitamin, vilket täcker Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag för personer under 75 år. D3+ innehåller 20 mikrogram D-vitamin och är avsett för vuxna över 75 år och för vuxna med begränsad exponering för solljus, eller personer som av andra anledningar inte får i sig tillräckligt med D-vitamin.

”Vi är övertygade om att BioGaia Protectis-satsningen i Sverige kommer att lyckas, med tanke på att vi nu tillför probiotikamarknaden en serie produkter som alla baseras på den patenterade mjölksyrabakterien Lactobacillus reuteri Protectis som är en, i många vetenskapliga studier, väl dokumenterad god bakterie för magen. Dessutom produkter med tillsatt D-vitamin som känns skräddarsydda för den nordiska befolkningen,” säger Tomas Ludvigsson, styrelseordförande Medhouse.

Axel Sjöblad, vd BioGaia: 08 555 293 00
Tomas Ludvigsson, styrelseordförande Medhouse: 0709 22 40 25